Vad är Google Tag Manager?

av | jan 24, 2024 | Blogg

 Driver du företag eller är marknadsanvsvarig och vill kunna mäta kvaliteten på er digitala marknadsföring? Då är Google Tag Manager verktyget för dig. Med Google Tag Manager kan du hantera alla era script och trigga händelser mot dina olika mätsystem som t.ex. Google Analytics när en användare t.ex. genomför ett köp eller fyller i ett kontaktformulär – detta kallas för en konvertering.  

Fördelarna med Google Tag Manager

Förenklar scripthantering: GTM gör det enkelt att lägga till och uppdatera script för Google Ads, Google Analytics och andra tredjeparts-script utan att ändra koden på din webbplats.

Snabba laddningstider: Eftersom GTM låter dig hantera alla dina script på en plats, kan detta minska laddningstider för din webbplats.

Få bättre data: GTM minskar risken för fel vid manuell kodning och säkerställer att dina data insamlingar är korrekta och pålitliga.

Användarvänligt: GTM är utformat för att vara användarvänligt, vilket innebär att du inte behöver vara en utvecklare för att kunna använda det effektivt.

Test & Felsökning: GTM inkluderar funktioner som gör det möjligt att testa och felsöka varje tag innan det går live, vilket säkerställer att allt fungerar som det ska.

Få insikter direkt om vilken trafik som konverterar

En av de mest kraftfulla funktionerna i Google Tag Manager (GTM) är dess förmåga att förenkla målspårning. Genom att använda GTM kan företag och webbansvariga effektivt spåra specifika användarhandlingar och händelser som är viktiga för deras verksamhet. Det kan handla om allt från formulärinlämningar och nedladdningar till klick på specifika länkar och interaktioner med videoinnehåll.

Med GTM kan du skapa och hantera tags som samlar in data om dessa interaktioner och skickar den till analysverktyg som Google Analytics. Detta ger insikter i användarbeteende och effektiviteten av din webbplats samt marknadsföringsåtgäder., vilket möjliggör optimering av både webbplatsen och din digitala marknadsföringsstrategi. Genom att använda GTM för målspårning kan du göra datadrivna beslut som förbättrar användarupplevelsen och bidrar till ökad konvertering & tillväxt. 

Komma Igång med Google Tag Manager & målspårning

1. Skapa ett Konto: Besök Google Tag Manager-webbplatsen och skapa ett konto.
2. Installera GTM-scriptet på din webbplats: När du har skapat ditt konto får du en container tagg som du behöver lägga till på varje sida på din webbplats. Om du använder populära webbplattformar som t.ex. WordPress, Shopify eller liknade finns ofta plugins som kan hjälpa dig lägga in scriptet.
3. Lägg till script: Använd GTM-gränssnittet för att lägga till och hantera taggar. Du kan lägga till olika typer av tags beroende på dina behov.
4. Lägg till triggers & event: När du lagt in scripten är det dags att sätta upp event & triggers. Detta möjliggör att spåra specifika händelser på webbplatsen och registrera dessa som konverteringar i dina andra mätverktyg som t.ex. Google Ads och Google Analytics. 

Slutord

Google Tag Manager är ett kraftfullt verktyg som kan revolutionera hur du använder och hanterar tags på din webbplats. Det förenklar processen och ger dig kontroll över hur du samlar och använder data. Med GTM kan du göra din webbplats mer dynamisk och insiktsfull, vilket i sin tur kan leda till bättre beslutsfattande och förbättrade digitala marknadsföringsstrategier.

Oliwer Brewitz
Kundansvarig & Projektledare

Vill du få hjälp med Google Tag Manager?

Kontakta mig idag för att boka in ett första möte så berättar jag mer om hur vi kan hjälpa just ditt företag och lämna ett prisförslag.

Maila mig på oliwer@affiliated.se eller ring på +46 704 55 14 48