Mätbar & effektiv annonsering

Annonsera på Facebook & Instagram

Sälj mer genom att annonsera på Facebook & Instagram

Våra bästa tips för att lyckas med Meta Ads

Satsa på Kvalitativt innehåll

Meta strävar efter att tillhandahålla relevant & engagerande innehåll som gör att användaren vill vara kvar på deras plattformar. Därför är det viktigt att när man skapar innehåll för plattformar som Facebook & Instagram att innehållet håller hög kvalitet och i den bästa av världar inte känns som en annons utan håller hög relevans mot målgruppen och det innehåll de normalt sett engagerar sig med och tillför ett tydligt värde som skapar intresse & engagemang.

Skapa en relevant kampanjstruktur

Strukturen för dina kampanjer i sociala medier är avgörande för deras framgång. Det är viktigt att skapa en välorganiserad struktur där man får kontroll över budget, affärsmål och målgrupper så man kan kontrollera vart man ska allokera mer eller mindre budget samt kunna utvärdera annonseringen på ett datadrivet sätt. 

Rätt upplevelse baserat på målgrupp

För att lyckas med SMA (Sociala Medier Annonsering) behöver du förstå målgruppen, snabbt fånga deras uppmärksamhet med rätt kommunikation & användarupplevelse med ett erbjudande som uppfyller deras behov. Detta innebär att du behöver skapa attraktiva erbjudanden, annonstexter och landningssidor som matchar användarens förväntningar samtidigt som du har ett erbjudande enkelt går att ta del utav.

Ställ hypoteser, testa, utvärdera & optimera

Meta-kampanjer kräver kontinuerlig testning och optimering för att uppnå sitt fulla potential. Kontinuerlig uppföljning av dina kampanjer och kritiska ändringar hjälper dig att förbättra dina annonsers prestanda och uppnå dina affärsmål med lönsamhet. För att lyckas i ett ständigt föränderligt medielandskap gäller det att löpande utvärdera, testa och optimera sina kampanjer.

Prioritera kvalitet framför kvantitet

Quality Rakning är ett mätresultat av relevansen mellan dina annonser, målgrupp och landningssidor. Genom att ha hög kvalitet på dina Ad Sets och kampanjer premieras du med lägre klickkostnader vilket i sin tur ökar dina chanser att skapa lönsamma kampanjer. Vice versa gäller om du inte skapar relevanta och kvalitativa kampanjer – oorganiserade kampanjer leder till högre klickkostnader vilket försvårar dina chanser att bli lönsam.

Håll koll på konkurrenterna

Att hålla koll på dina konkurrenter kan hjälpa dig att ligga steget före och identifiera nya möjligheter. När man går in på en konkurrents Facebook-sida finns det en flik som heter “Page Transparency”. Om du klickar dig vidare här kan du se vilka aktiva annonser dina konkurrenter marknadsför. 

Publicera nytt innehåll löpande

Om du använt sociala medier har du säkert märkt hur snabbt innehåll kan distruberas och konsumeras på en global nivå. Eftersom användare spenderar så pass mycket tid på sociala medier vill de ständigt ta del av nytt och uppdaterat innehåll i sina flöden. Detsamma gäller därför för annonser och man behöver kontinuerligt fylla på med nytt, relevant & engagerande innehåll för att bibehålla kvaliteten på sina kampanjer.

Missa inte dina landningssidor

Förutom kampanjstruktur, sökord och annonser behöver du även se över dina landningssidor. Har den en trovärdig design? Besvarar den användarens frågor för att de ska kunna genomföra ett köp? Vilken enheter surfar dina besökare in ifrån? Hur ser upplevelsen ut på mobil / dator?

Kontakta oss idag så berättar vi mer!

Markus Lundh
Partner & Meta Specialist

+46 701 43 68 38
markus@affiliated.se

Vill du hellre bli uppringd?

Smart & mätbar annonsering i Sociala medier

Annonsering på Sociala medier som Facebook & Instagram är det effektivt sätt att exponera ert erbjudande mot träffsäkra målgrupper. Detta beror på att Meta (Facebook & Instagram) sitter på otroliga mängder användardata som gör att man kan skapa relevanta annonser mot relevanta målgrupper. Den största skillnaden gentemot traditionell displayannonsering är att de har väldigt träffsäker användardata som t.ex. ålder, kön, geografisk position, intressen och mycket mer.

Vi hjälper till med alltifrån strategi till produktion av annonser samt uppsättning av kampanjer. Du kan t.ex. välja att annonsera lokalt i ditt närområde, i utvalda områden, mot vissa kön eller åldergrupper och personer som visar intresse för relevanta ämnen. Dessutom kan du genom retargeting repetera ditt budskap gentemot användare som tidigare har besökt er webbplats och för att göra det ännu mer effektivt går det även att sortera ut personer som t.ex. genomfört ett köp, laddat ner ett whitepaper eller som redan valt att kontakta er.

Kontakta oss gärna om ni vill veta mer om annonsering på Facebook & Instagram så hjälper vi er vidare och tar fram en offert.

Utvalda referenser

Kontakta oss vid frågor eller för att begära offert

Har du en fråga kring våra tjänster, hur vi arbetar eller vill du ha en offert på ett samarbete? Du når oss enkelt genom att maila till get@affiliated.se, ring oss på +46 704 55 14 48 eller fylla i kontaktformulär nedan så hör vi av oss för att boka in en digitalt möte.

12 + 13 =