Konverteringsgrad – Vad är bra? Hur kan man förbättra den? (5 tips)

av | jan 28, 2024 | Blogg

Konverteringsgrad är ett av de mest avgörande måtten inom digital marknadsföring. Det mäter andelen besökare på din webbplats som fullföljer en önskad åtgärd, som ett köp, en prenumeration, eller att fylla i ett formulär. Förståelsen av vad som utgör en “bra” konverteringsgrad kan dock variera beroende på bransch och affärsmodell.

Vad är en bra konverteringsgrad?

En bra konverteringsgrad är relativ och varierar stort mellan olika branscher och typer av webbplatser. Generellt sett anses en konverteringsgrad på 2-5% vara bra för de flesta e-handelswebbplatser. För andra typer av webbplatser, som informativa eller tjänstebaserade, kan en lägre konverteringsgrad vara normen.

Olika benchmark för olika branscher

Enligt en studie från 2023 visar konverteringsgraderna en stor variation mellan olika branscher. Nedan är en sammanställning som visar genomsnittliga konverteringsgrader för olika branscher och typer av webbplatser med olika konverteringsmål. Dessa kan användas som benchmark när du räknar på dina annonskampanjers förväntade lönsamhet.

Genomsnittlig konverteringsgrad för olika typer av företag

Bransch Genomsnittlig Konverteringsgrad (%)
E-handel (kläder) 3.5
E-handel (elektronik) 1.8
Tjänsteföretag 5.0
Resor och Turism 2.0
B2B (Business-to-Business) 6.0
Hälso- och Skönhetsprodukter 3.0
Dessa siffror ger en indikation på vad som kan förväntas inom varje bransch, men det är viktigt att komma ihåg att varje företag är unikt. Faktorer som erbjudande, prisstrategi, webbdesign, användarupplevelse och val av marknadsföringskanaler alltid kommer påverka användarens benägenhet att konvertera.

5 tips som förbättrar din konverteringsgrad

För att förbättra din konverteringsgrad är det viktigt att förstå din målgrupp och hur de interagerar med din webbplats. Förutom förståelse för målgruppen finns några enkla tips att ta med sig för att kunna

Intuitiv UX-design

Försök inte göra saker annorlunda – användarna vill kunna navigera sig på webbplatsen enkelt agera på intution utan att behöva tänka. Gör det enkelt för användaren att konvertera

Innehållsrik hemsida

Se till att din webbplats har rätt och relevant innehåll som underlättar för besökaren att ta beslut. Säljer du produkter? Vad är det för material? Dimensioner? Vikt? Funktionalitet? Annat viktigt? Se även till 

Lägg till social proof

Kundbetyg, citat, recensioner och UGC-innehåll är några sätt att stärka förtroende för er webbplats och ert erbjudande. Genom att lyfta fram tidigare lyckade projekt eller nöjda kunder sänker ni tröskeln för att genomföra en konvertering.

Använd tydliga CTA:er

Se till att det är tydligt för besökarna vad de ska göra härnäst på din webbplats. Lyft fram dina Call-to-Actions i kontrasterande färger som gör det enkelt för användaren att identifera vad de ska göra härnäst.

Egenskap, fördel, innebörd

När man skriver innehåll för webben agerar du ofta som en säljare. Därför är det bra att använda beprövade metoder inom säljpsykologi för att övertyga besökare till att bli kunder. En av dessa metoder är EFI-modellen.

Slutsats

Att förstå och förbättra din konverteringsgrad är avgörande för framgången för din digitala marknadsföringsstrategi. Genom att analysera och anpassa din strategi efter din specifika målgrupp och branschstandarder kan du öka chanserna för att omvandla dina besökare till betalande kunder eller engagerade användare. Kom ihåg att konstant testning och anpassning är nyckeln till framgång inom detta område.

Oliwer Brewitz
Kundansvarig & Projektledare

Vill du få hjälp med CRO (konverteringsoptimering)?

Kontakta mig idag för så berättar jag hur vi kan hjälpa dig optimera din optimering genom design & dataanalys.

Maila mig på oliwer@affiliated.se eller ring på +46 704 55 14 48