SEO för jobbannonser

av | maj 22, 2024 | Blogg

Att attrahera rätt kandidater till dina lediga tjänster börjar med hur väl dina jobbannonser syns online. I en värld där konkurrensen om talang är stenhård, är SEO (sökmotoroptimering) för jobbannonser inte bara ett verktyg utan en nödvändighet. Här är några avgörande tips för att optimera dina jobbannonser för bättre synlighet och effektivitet.

Svara på rätt frågor

En effektiv jobbannons besvarar potentiella sökandes frågor innan de ens ställts. Det innebär att förutom de grundläggande detaljerna som jobbtitel, plats och arbetsuppgifter, bör annonsen inkludera svar på vanliga frågor som berör anställningsform, företagskultur, förväntade karriärvägar och förmåner.

Genom att inkludera denna information förbättrar du inte bara användarupplevelsen utan ökar också chansen att din annons rankas högt i sökresultaten för de användare som söker mer specificerat. För vissa kanske det är viktigt med friskvårdsbidrag medans andra premierar hybridarbete. 

Behåll & uppdatera dina annonser

Ett vanligt misstag många företag gör är att ta bort en jobbannons så snart positionen har blivit tillsatt, för att sedan skapa en ny från grunden när en liknande position öppnas. Istället rekommenderas det att bibehålla den ursprungliga annonsens URL och uppdatera innehållet. Detta för att dra nytta av sidans befintliga SEO-värde och undvika att förlora ranking på grund av ständigt nya sidor.

Så istället för att ta bort hela landningssidan kan man istället ändra call-to-action på sidan mot att “Just nu söker vi ingen ny [arbetsroll] men skicka gärna en spontanansökan så tar vi din ansökan i beaktning när det blir aktuellt”. På så vis kan ni löpande få in relevanta kandidater och bygga upp en kandidatdatabas inför att det blir aktuellt att rekrytera igen.

Optimera titlar mot rätt sökord

Jobbtiteln i din annons spelar en kritisk roll för SEO. Det är viktigt att använda sig av titlar som inte bara beskriver rollen tydligt utan också matchar de termer jobbsökande faktiskt söker på. Undvik intern jargong och specialiserade titlar som inte används utanför din organisation. En SEO-vänlig jobbtitel bör vara både beskrivande och direkt relaterad till de vanligaste söktermerna för den typen av jobb.

Varför SEO är kritiskt för jobbannonser

Att använda SEO för att optimera jobbannonser ökar inte bara synligheten gentemot rätt kandidater utan hjälper också till att bygga upp din arbetsgivares varumärke online. Genom att dina annonser rankas högt i sökresultaten, kan du nå ut till en bredare kandidatbas.

Dessutom, i takt med att allt fler använder Google och andra sökmotorer för att hitta jobbmöjligheter, blir det nödvändigt att säkerställa att dina annonser är optimerade för dessa plattformar.

Integrera er SEO-strategi på andra plattformar

Förutom Google så har de populäraste sociala medier-plattformarna börjat anamma tänket bakom SEO genom att de kopplar samman användarbeteenden på innehåll från såväl sajter och inlägg som deras användare interagerar med och visar upp fler liknande inlägg som innehåller liknande innehåll. 

Så om ni använder texter och innehåll på era inlägg eller annonser som en användare redan interagerat med kommer ert innehåll i högre grad rekommenderas gentemot dessa användare.  

Oliwer Brewitz
Kundansvarig & Projektledare

Vill du få hjälp med SEO?

Kontakta mig idag för att boka in ett första möte så berättar jag mer om hur vi kan hjälpa just ditt företag med SEO.

Maila mig på oliwer@affiliated.se eller ring på +46 704 55 14 48