Vad är On Page SEO?
On Page SEO är en process för att optimera en webbplats innehåll och struktur för att förbättra dess synlighet i sökresultaten. Genom att göra din webbplats mer sökmotorvänlig kan du öka dina chanser att ranka högt för relevanta sökord.
De viktigaste aspekterna av On Page SEO är:
Sökordsanalys: Sökordsanalysen lägger grunden för ditt On Page-arbete. Undersök vilka sökord & sökfraser dina kunder använder och organisera webbplatsen navigation och innehåll efter en relevant struktur. Prioritera sökord rätt baserat på sökintention så du använder rätt sökord för rätt landningssida och format.
Skapa & optimera innehåll: Skapa högkvalitativt innehåll som engagerar dina besökare och övertygar dem till konvertering samtidigt som de är relevanta till dina utvalda sökord. Använd relevanta sökord & sökfraser i dina titlar, metabeskrivningar, rubriker och innehåll.
HTML-struktur: En välstrukturerad webbplats och landningssida underlättar för användarna att konsumera innehåll och gör det lättare för sökmotorer att förstå vad innehållet handlar om. Vi har skrivit en fördjupningsartikel om just HTML-taggar som påverkar SEO & varför de är viktiga.
Användarupplevelse: Just användarupplevelsen (UX) är något många glömmer bort och man stirrar sig enkelt blind på sökord och optimering av innehåll. Innehållet ska alltid ha ett tydligt mål och leda användaren till det du vill att den ska göra härnäst. Det kan antingen vara en mjukare CTA (Call-to-action) som att fördjupa sig in en artikel, registrera på nyhetsbrev, ladda ner en PDF eller en hårdare konvertering som t.ex. begära en offert eller genomföra ett köp.
Myten om bounce rate
Användarupplevelsen blir allt viktigare för SEO-arbetet då Google utvärdera hur bra din hemsida besvarar användarens sökfrågor baserat på hur deras sökbeteende ser ut efter de har besökt sajten. Det går en rykte, som delvis är sant baserat på vad det innebär, att bounce rate i Google Analytics är ett nyckeltal som Google användare för att kvalificera kvaliteten på en webbplats.
Det är delvis sant även om de inte just använder det nyckeltalet eller data från Google Analytics men det är en sanning med modifikation. Google kollar istället på om du fortsätter din sökning och fördjupar dig vidare eller specificerar dina sökningar inom ämnesområdet eller inte. Baserat på de kan de dra hypoteser och se ifall användaren har hittat det de söker och konverterat eller inte.
Bli en mästare på On Page SEO
Genom att följa dessa tips kan du förbättra din webbplats SEO och öka dina chanser att ranka högt i sökresultaten. Vi släpper löpande nya artiklar om SEO och sökmotoroptimering. Så följ oss gärna för att utveckla dina kunskaper inom On Page-SEO.
Oliwer Brewitz
Kundansvarig & Projektledare
Vill du ha hjälp att öka din webbplatstrafik med SEO?
Kontakta mig idag för att boka in ett första möte så berättar jag mer om hur vi kan hjälpa just ditt företag. Läs mer om våra SEO-tjänster & referenscase.
Maila mig på oliwer@affiliated.se eller ring på +46 704 55 14 48