Konverteringsgrad är ett av de mest avgörande måtten inom digital marknadsföring. Det mäter andelen besökare på din webbplats som fullföljer en önskad åtgärd, som ett köp, en prenumeration, eller att fylla i ett formulär. Förståelsen av vad som utgör en “bra” konverteringsgrad kan dock variera beroende på bransch och affärsmodell.
Vad är en bra konverteringsgrad?
En bra konverteringsgrad är relativ och varierar stort mellan olika branscher och typer av webbplatser. Generellt sett anses en konverteringsgrad på 1-5% vara bra för de flesta webbplatser beroende på bransch och marknadsföringskanal. Men både högre och lägre konverteringsgrader kan förekomma och räknas som branschstandard. Ett bra riktmärke som brukar användas när man ska räkna på lönsamhet och budgetera är en konverteringsgrad på 1% och därifrån får man börja experimentera för att höja konverteringen eller förkasta kanalen / erbjudandet / kommunikationen man testar.
Olika benchmarks för olika branscher & kanaler
Enligt en studie skiljer konverteringsgraderna en stor variation mellan olika branscher och marknadsföringskanaler. Nedan har vi sammanställt genomsnittliga konverteringsgrader per kvartal per bransch för organisk söktrafik. Under tabellen hittar du länk till den kompletta studien med ännu fler datapunkter som t.ex. konverteringsfrekvens per konverteringsmål och trafikkälla.
Genomsnittlig konverteringsgrad för organiskt sök (2021)
Bransch | Q1 | Q2 | Q3 | Q4 | År |
---|---|---|---|---|---|
Byrå | 1,5% | 1,4% | 2,1% | 1,8% | 1,5% |
Bilindustri | 3,4% | 4,0% | 4,3% | 4,2% | 4,0% |
B2B e-handel | 1,2% | 1,6% | 1,7% | 1,5% | 1,5% |
B2B Tjänster | 2,4% | 2,7% | 2,0% | 2,1% | 2,3% |
B2B Teknik | 8,3% | 3,2% | 2,1% | 1,7% | 2,5% |
B2C Tjänster | 1,0% | 1,1% | 1,3% | 0,8% | 1,0% |
Kosmetik & Tandvård | 2,0% | 2,7% | 2,6% | 3,7% | 2,7% |
Finans | 2,4% | 2,2% | 2,3% | 1,9% | 2,2% |
Sjukvård | 2,1% | 2,5% | 2,3% | 2,6% | 2,4% |
Industri | 5,2% | 4,7% | 4,3% | 4,0% | 4,4% |
Juridik | 2,7% | 3,1% | 2,8% | 3,2% | 3,0% |
Professionella Tjänster | 5,7% | 4,8% | 4,1% | 5,5% | 5,0% |
Fastigheter | 3,3% | 2,5% | 2,0% | 1,7% | 2,2% |
Resor | 1,7% | 1,3% | 1,6% | 2,2% | 1,7% |
Källa: Ruler Analytics – Average Conversion Rate by Industry and Marketing Source
Dessa siffror ger en indikation på vad som kan förväntas inom varje bransch, men det är viktigt att komma ihåg att varje företag är unikt. Faktorer som erbjudande, prisstrategi, webbdesign, användarupplevelse och val av marknadsföringskanaler alltid kommer påverka användarens benägenhet att konvertera.
5 tips som förbättrar din konverteringsgrad
För att förbättra din konverteringsgrad är det viktigt att förstå din målgrupp och hur de interagerar med din webbplats. Förutom förståelse för målgruppen finns flera beprövade metoder för att öka förtroendet, stötta användare till beslut och höja sin konverteringsgrad. Nedan har vi listat några av de viktigaste faktorerna som bör finnas på din webbplats för att öka konverteringen.
1. Intuitiv design – Minska friktion i användarupplevelsen
Försök inte göra saker för annorlunda mot vad etablerade konkurrenter gör – användare vill kunna navigera sig på webbplatser på intution utan att behöva tänka. Gör det enkelt för användaren att konvertera genom att ha utmärkande CTA:er och skapa fångande kundresor som har relevant information & en innehållshierarki som blir lättkonsumerad oavsett var man befinner sig i kundresan.
Ett typisk exempel är att man placerar logotypen högst upp till vänster och menyknappar till höger i en huvudnavigation. Likaså ligger oftast produktbilder htill vönster (eller högst upp i mobilen). Detta beror på att vi i västvärlden läser från vänster till höger och kvalitativa bilder är ett av de snabbaste sätten att visa för användaren att de har hittat det de söker.
Det finns massor av studier på ögonrörelser bland webbanvändare som visar att ögonen oftast skummar av en webbplats som ett “F”. D.v.s börjar högst upp till vänster och noterar navigationen till höger. Därefter börjar man skumma av innehållet allt mindre sidledes allteftersom man scrollar (eftersom mest aktivitet alltid sker “above the fold” – d.v.s. det första man ser).
2. Värdeskapande innehåll – Ge svar på användarens frågor
Se till att din webbplats har rätt och relevant innehåll som underlättar för besökaren att ta beslut. Säljer du produkter? Vad är det för material? Dimensioner? Vikt? Funktionalitet? Annat viktigt? Se även till att ha kvalitativa bilder, illustrationer, ikoner och video som stöttar textinnehållet och i slutändan användarens beslutsfattningsprocess.
3. Social proof – Höj förtroendet med kundgenererat innehåll
Kundbetyg, citat, recensioner och UGC-innehåll är några sätt att stärka förtroende för er webbplats och ert erbjudande. Genom att lyfta fram tidigare lyckade projekt eller nöjda kunder höjer ni förtroende och sänker tröskeln för att genomföra en konvertering.
Om man kollar på många av de största e-handlarna (som t.ex. Amazon) så har det blivit allt vanligare att låta användare skicka in recensioner tillsammans med egna bilder för att ge en mer realistisk bild över vad man kan förvänta sig. Detsamma gäller andra renodlade recensionssajter som exempelvis Tripadvisor där det är populärt att recensera exempelvis hotell och restauranger.
4. Ha tydliga call-to-action:s – Styr användaren till konvertering
Se till att det är tydligt för besökarna vad de ska göra härnäst på din webbplats. Lyft fram dina call-to-cctions i kontrasterande färger som gör det enkelt för användaren att identifera vad de ska göra härnäst.
Ett bra tips är att använda olika färger för primära call-to-actions (de som är sälj/konverteringsdrivande) och sekundära call-to-action (navigationsinriktade).
5. Säljande kundresa – Engagera & övertyga användaren
När man skriver innehåll för webben agerar du ofta som en säljare. Därför är det bra att använda beprövade metoder inom säljpsykologi för att övertyga besökare till att bli kunder. En av dessa metoder är EFI-modellen (Egenskap, Fördel & Innebörd). Genom att tydligt förklara vad produkten eller tjänsten har för egenskaper, vad fördelarna med de egenskaperna är och vad det innebär för användaren / potentiella kunden kan ni lättare övertyga användaren till att genomföra en konvertering.
Slutsats: Löpande testning & analys
Att förstå och löpande arbeta med att förbättra din konverteringsgrad kan vara en break it or make it för just ditt företags digitala strategi. Genom att analysera och testa din strategi mot olika målgrupper, branschstandarder och beteenden kan du öka chanserna för att konvertera dina besökare till betalande kunder.
Oliwer Brewitz
Kundansvarig & Projektledare
Vill du få hjälp med konverteringsoptimering?
Kontakta mig idag för så berättar jag hur vi kan hjälpa dig optimera din konvertering genom analys, design & copywriting.
Maila mig på oliwer@affiliated.se eller ring på +46 704 55 14 48