Facebook pixeln:s död – Orsak & lösning

av | maj 31, 2024 | Blogg

Denna artikel är dedikerad till att utforska varför den traditionella Facebook-pixeln betraktas som död i samband med “Cookie-döden” och varför Metas nya lösning, Conversion API (CAPI), är lösningen på de utmaningar som en modern dataskyddslagstiftning och på de nya tekniska begränsningarna. 

Den tekniska förändringen med Conversion API

Cookiedöden innebär ökade sekretessregler och tekniska begränsningar från webbläsare vilket innebär att det inte längre blir möjligt att lagra tredjepartscookies på din dator. Conversion API innebär istället att ni som företag lagrar användardatan och delar denna till Meta.

Detta kräver att ni som företag sätter upp egna servers som ni kontrollerar och säkerställer att datan förblir privat, innan den delas med plattformar som t.ex. Meta för att användas för annonsoptimering. Om du vill veta mer om CAPI kan du läsa denna artikel som förklarar vad CAPI är och hur det fungerar.

Fördelar med att använda CAPI

Genom att använda CAPI kan ni som företag minska ert beroende av cookies och därmed öka dataskyddet för era användare. Detta system gör det också möjligt att bibehålla dataintegritet även när externa regleringar ändras, vilket skapar en mer robust och framtidssäker digital marknadsföringsstrategi. Dessutom tillåter det en mer exakt och tillförlitlig mätning av användarbeteenden, vilket är avgörande för att finjustera och effektivisera onlineannonsering.

Slutsats

Att implementera CAPI i samband med “Cookie-döden” är kritiskt för företag som vill styra sin annonsering mot relevanta målgrupper och utnyttja AI- & datadrivna optimeringsmetoder.

Oliwer Brewitz
Kundansvarig & Projektledare

Vill du få hjälp med annonsering på Meta?

Kontakta mig idag för att boka in ett första möte så berättar jag mer om hur vi kan hjälpa just ditt företag med Meta Ads.

Maila mig på oliwer@affiliated.se eller ring på +46 704 55 14 48