40 populära ord & förkortningar inom marknadsföring

av | jan 26, 2024 | Blogg

Digital marknadsföring är ett område rikt på specifika termer och förkortningar. För att hjälpa till med förståelsen av dessa begrepp, har vi sammanställt en ordlista i alfabetisk ordning. Här finner du allt från viktiga marknadsföringsbegrepp till förkortningar inom digital marknadsföring och kommunikation.

Digital marknadsföring är ett område rikt på specifika termer och förkortningar. För att hjälpa till med förståelsen av dessa begrepp, har vi sammanställt en ordlista i alfabetisk ordning. Här finner du allt från viktiga marknadsföringsbegrepp till förkortningar inom digital marknadsföring och kommunikation.

A

A/B-testning En metod där två versioner av en webbsida jämförs för att se vilken som presterar bättre.

ABM – Account-Based Marketing Ett fokuserat marknadsföringstillvägagångssätt som riktar sig mot specifika nyckelkonton inom ett företag.

Adstock Begreppet refererar till den kvarvarande effekten av en marknadsföringskampanj över tid.

Affiliate Marketing En form av marknadsföring där annonsörer belönar partners för genererad trafik eller försäljning.

B2B – Business to Business Affärstransaktioner som sker mellan företag, i motsats till transaktioner mellan företag och konsumenter (B2C).

B2C – Business to Consumer Affärstransaktioner där företag säljer direkt till konsumenter.

B

Behavioural Targeting En marknadsföringsstrategi som involverar att rikta sig mot konsumenter baserat på deras beteende online.

Bounce Rate Andelen besökare som lämnar en webbplats efter att bara ha sett en sida.

D

Datadriven Marknadsföring Marknadsföring som använder data för att informera beslut och strategier.

E

Engagement Score Ett mått på hur engagerade användare är med ett visst innehåll eller en kampanj.

I

Inbound Marketing En marknadsföringsteknik som fokuserar på att dra kunder till produkter och tjänster via innehållsmarknadsföring, sociala medier och sökmotoroptimering.

Influencer Marketing En marknadsföringsstrategi som använder inflytelserika personer inom ett specifikt område för att öka varumärkesmedvetenheten och driva försäljning.

K

Konvertering När en besökare på en webbplats genomför en önskad handling, som ett köp eller en prenumeration.

L

Landningssida En speciellt designad webbsida som besökare kommer till från en annons eller annan marknadsföringskälla.

M

Marketing Automation Användning av programvara för att automatisera marknadsföringsprocesser, som e-postkampanjer och sociala medieinlägg.

N

Native Advertising Reklam som är utformad för att passa in i innehållet på den plattform där den visas.

R

Remarketing/Retargeting En teknik där annonser riktas mot användare som tidigare har interagerat med din webbplats.

ROI – Return On Investment Ett ekonomiskt mått som visar hur mycket pengar du fick tillbaka (intäkt) av det som du investerade (inkluderar alla typer av kostnader).

ROAS – Return On Ad Spend Ett ekonomiskt mått som visar hur mycket pengar du fick tillbaka (intäkt) av det som du investerade (räknar endast medieinvestering som kostnad).

RTB – Real-time Bidding Realtidsauktion av annonsplatser.

S

SEM – Search Engine Marketing Ett arbete som ser till att öka synligheten för er webbplats i sökmotorer. Arbetet utförs med hjälp av köpt media, t.ex. Google Ads Search eller Bing Ads SEM.

SEO – Search Engine Optimization Ett arbete där du optimerar innehållet på din webbplats så att du hamnar högt upp i sökresultaten hos sökmotorer.

SoMe – Social Media Samlingsnamn för sociala medier som Facebook, Instagram och LinkedIn.

SSP – Supply/Sell Side Platform Auktion, direktköp eller deals av annonsplatser. Säljsidans system.

U

UGC – User Generated Content Innehåll skapat av användare snarare än varumärken eller företag, som ofta delas på sociala medier eller andra digitala plattformar.

USP – Unique Selling Point En unik fördel eller egenskap som skiljer en produkt eller tjänst från konkurrenterna.

UX – User Experience Användarupplevelsen av en produkt, tjänst eller system, speciellt inom digital design

V

Viral Marketing En marknadsföringsstrategi som syftar till att skapa innehåll som sprids snabbt mellan använd

Denna ordlista är en omfattande resurs som täcker många av de viktiga termerna inom digital marknadsföring och kommunikation. Den fungerar som en värdefull referens för såväl experter som nybörjare.

Oliwer Brewitz
Kundansvarig & Projektledare

Vill du få hjälp att utveckla en hemsida?

Kontakta mig idag för att boka in ett första möte så berättar jag mer om hur vi kan hjälpa just ditt företag med en skräddarsydda hemsidor.

Maila mig på oliwer@affiliated.se eller ring på +46 704 55 14 48