Effektiv SEO – 3 tips för avancerad SEO (Bonustips: SEO & AI)

av | jan 29, 2024 | Blogg

Nedanstående artikel passar dig som driver en e-handel, har eget företag eller en större webbplats och vill ta ditt SEO-arbete till nästa nivå. Vi går igenom olika moment inom SEO och hur du kan använda dessa till att maximera nyttan av SEO och bli mer effektiv i ditt strategiska marknadsföringsarbete. Syftet med inlägget är skapa förståelse för att SEO inte bara används för att driva mer trafik utan även till att utveckla sin affär, öka sin försäljning, prioritera & allokera sina resurser rätt och hur man genom AI kan bli mer effektiv i sitt SEO-arbete.

Om istället är ute efter en enklare guide för hur du påbörjar SEO-arbetet mer konkret & maximerar effekten av enklare SEO-arbete på kort sikt kan du läsa vår guide med  10 tips för hur du rankar högt på Google.  

Sökordsanalys – Utveckla ditt varumärke, webbplats & erbjudande baserat på data

Att förstå vilka sökord & sökfraser dina kunder använder när det söker på Google ger dig koll på vad de vill läsa om samtidigt som du har möjlighet att bemöta kunden på deras egna språk.

Genom att bemöta kunden på deras villkor bygger du förtroende, trovärdighet och gör det enklare för kunden att förstår din affär och komma till ett köpbeslut.

Unyttja kraften av att göra omfattande sökords- & målgruppsanalyser för att anpassa såväl ditt erbjudande som din kommunikation. Vi har hjälpt många kunder utveckla sina varumärken, webbplatser & erbjudande baserat på insikter från sökordsdata.

Sökvolym vs Sökintention – Fokusera på rätt sökord med rätt dataunderlag

Ibland kan man stirra sig blint på sökord med stora sökvolymer och att hamna högst upp i SERP:en på dessa. Men det vi har sett som varit i branschen ett tag är att sökvolymer inte alltid är det viktigaste. Ibland kan s.ka. long tail-ord med låga sökvolymer ha en mer konverteringsinriktad sökintention & generera fler affärer än de sökord man från början trodde var viktigast att synas på.

Detta är inget man tar reda på i första skedet och är någon man lär sig med tiden. T.ex. kan man via Google Ads-kampanjer se exakt vilka sökord som genererar försäljning och med vilken konverteringsgrad. Således kan man räkna baklänges på värdet av att synas på position 1, 2, 3 osv i det organiska sökresultatet.

Genom att arbeta med både SEO & Google Ads kan man samla in data mer effektivt och prioritera sina nästa SEO-åtgärder baserat på konverteringsdata i Google Ads.

Evergreen-content & Dynamiskt content för effektivare contentproduktion (Bonus: Dynamiskt AI-content)

Evergreen content är innehåll som förblir relevant och värdefullt för läsare över en längre tid, ofta år efter att det publicerats. Detta innehåll är tidlöst, ger bestående värde och fortsätter att dra till sig trafik långt efter publiceringsdatumet. 

Dynamiskt innehåll är innehåll som regelbundet uppdateras baserat på föränderliga data. Det är särskilt relevant inom områden där information snabbt kan förändras, som finansmarknader eller valutakurser.

Genom att automatisera denna processen med hjälp av AI kan man skapa långsiktigt värde på sin webbplats med relvevant och uppdaterad information utan att behöva uppdatera innehållet i lika stor omfattning som tidigare. Det är särskilt relevant inom områden där information snabbt kan förändras, som finansmarknader eller valutakurser.

Exempel: Dynamisk AI-content på Valutasajt

Webbplats A erbjuder uppdaterad information om valutakurser:

  • Drar kontinuerligt till sig besökare som söker efter den senaste valutakursen.
  • Uppdateras automatiskt genom databaser som är kopplade till realtidsdata.
  • AI-förklarar utveckling, orsak & verkan: Förutom rådata kan webbplatsen inkludera analyser eller artiklar som förklarar marknadens rörelser och dess påverkan.

Att vara snabbt på pucken att börja producera dynamiskt AI-innehåll kan vara en make it or break it för många företag. Vi har omfattande erfarenhet av såväl strategi, som databehandling och utveckling av olika typer av funktionalitet, tabeller och grafer som kan användas för att skapa långsiktigt & utmärkande värde gentemot dina besökare.

Vill du börja använda AI i ditt SEO-arbete men tycker ovan låter för avancerat? Läs vår guide för hur du använder AI för SEO

 

Oliwer Brewitz
Kundansvarig & Projektledare

Vill du få hjälp med SEO & AI-automatisering?

Kontakta mig idag för så berättar jag hur vi kan hjälpa dig med SEO & vinna över konkurrenterna i sökresultatet.

Maila mig på oliwer@affiliated.se eller ring på +46 704 55 14 48